Het salesprofiel van 2022

Business people waiting for job interview. Four candidates competing for one position

Sales blijft in beweging, ook het profiel van de ideale sales. Dus wat zijn we meest voorkomende eisen/wensen die werkgevers stellen bij de zoektocht naar een nieuwe Sales in 2022?

Sales is een containerbegrip van diverse functies in sales, daarom keken we naar de meest voorkomende eisen en wensen die we tegenkwamen:

  1. Zelfstandig. We zien steeds meer (lees ook artikel zelfsturende teams) dat men verwacht dat Sales zelfstandig kan werken. Of beter gezegd, zichzelf aan het werk kan zetten. Heeft te maken met ander type management, tegenwoordig sturen salesmanagers meer op output en draaien teams volwassener. De ‘old school’ manager heeft plaats gemaakt voor nieuw type leidinggevende en daar past dus ook meer een type Sales bij die weinig aansturen nodig heeft en zelf komt met hulpvragen en rapportages over voortgang,
  2. Eigenaarschap. Een goede sales voelt zich verantwoordelijk. Voor klanten, targets, tevredenheid, imago, etc. Des te meer een sales dit heeft des te minder hoeft een sales aangestuurd te worden, een belangrijke eigenschap dus die het leven van de salesmanager makkelijker maakt en de organisatie meer oplevert.
  3. Ondernemend: Wie heeft er meer kennis van klant en markt dan de sales die elke dag in het veld zit? Zet die kennis om in het aanscherpen en verbeteren van product en dienst en je wint meer dan je hebt. Dan zien we veel terugkomen in menig functieprofiel, niet alleen de KPI’s afwerken maar meedenken met de organisatie!
  4. Analytisch. Data is ook in sales belangrijk. De meeste investeringen moeten ondersteund worden door een heldere business case, dus sales moet meer dan vroeger feeling hebben met data en samenwerking met propositie & pricing. Ook de samenwerking met marketing is hierin belangrijk, de collega’s van marketing sturen steeds meer op data dus sales moet dezelfde bron- en stuur gegevens begrijpen.
  5. Persoonlijkheid. Gelukkig maken mensen nog steeds het verschil en kopen mensen van mensen. Sommige dingen veranderen niet en ook nu zien we dat de mens het belangrijkste instrument blijft (voor hogere segment doelgroep) en niet door een online kanaal bedient kan worden. Je persoonlijkheid, enthousiasme en drive zijn dus nog steeds elementen waar je het verschil kan maken bij sollicitatie & klant gesprekken !

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*